La începutul lunii aprilie 2021, va avea loc la Teatrul pentru Copii și Tineret „Căluțul de Mare” din Constanța, lansarea cărtii ce portă titlul „Teatru de Animație – Scenarii” Volumul 1, sub semnătura lui Cristian Mitescu. Evenimentul va fi însoțit de 2 expoziții semnate Radu Făgărășan: “Baroque Dystopia” și „Don Quijote Super Erou”. După vernisaj publicul este invitat la premiera Spectacolului pentru copii “Hansel și Gretel” în scenariul și regia lui Cristian Mitescu. Scenografia – Eugenia Tărășescu-Jianu, coregrafia – Sergiu-Ionuț Anghel, muzica – Viorel Andrinoiu. Din distribuție vor face parte actorii: Daniela Vlad, Rovena Praschivoi, Graţian Prisacariu, Claudia Brădescu şi Ion Ciolan.

Prefața carții

“Teatrul de animaţie are şi el nevoie în permanenţă de piese noi destinate celor mici. De cele mai multe ori apelăm la străvechile poveşti celebre, dar care au şi ele nevoie de straie noi, potrivite cu vremurile noastre, şi chiar de finaluri fericite. De aceea, repovestirile la modul ironic, sau parodiile unor poveşti clasice sunt mereu prezente în repertoriile teatrelor de gen. Aceste poveşti străvechi inspiră şi astăzi pe creatorii din domeniu, şi se bucură de interesul micilor spectatori mai mult decât piesele realiste şi moralizatoare. Fantasticul rămâne domeniul preferat al copiilor.

Cristian Mitescu este un excelent artist păpuşar care s-a afirmat şi ca regizor de teatru de păpuşi, dar şi ca realizator TV, cunoscută fiind emisiunea sa de mare succes În curtea bunicilor de la TVR, care a făcut deliciul micilor spectatori vreme de câţiva ani. Ca regizor de teatru de animaţie, Cristian Mitescu este autorul a numeroase spectacole în teatrele de gen: Mica Sirenă, Elefănţelul curios, Povestea Porcului, Spărgătorul de nuci, Punguţa cu doi bani, Prinţ şi cerşetor, Pinocchio, Peter Pan, Vrăjitorul din Oz, Crăiasa Zăpezii, Prinţesa şi Broscoiul, Cei Trei Muschetari, Lebedele.

Unele piese au fost scrise de-a lungul anilor fie pentru Compania Muschetarii înfiinţată şi condusă de către Cristian Mitescu, fie pentru teatrele de animaţie din Braşov “Arlechino”, Teatrul pentru Copii şi Tineret ˝Căluţul de Mare˝ din Constanţa, Teatrul ˝Toma Caragiu˝ (secţia Imaginario) din Ploieşti, Teatrul ˝Colibri˝ din Craiova etc.

Cele mai multe dintre aceste spectacole îmbină mijloacele animaţiei cu cele ale artei dramatice şi coregrafiei, şi cu momentele muzicale, ţinând cont de preferinţele micilor spectatori. Volumul de faţă adună texte ale acestui prolific autor, şi faptul este salutar, pentru că astfel, cei care doresc să scrie piese pentru copii, au la dispoziţie această vastă experienţă artistică a lui Cristian Mitescu.“

Cristian PEPINO

Foto copertă: „Armida, Regina păpușilor”
Schiță de Radu Făgărășan

 

Întruchipătorul de povești – Cristian Mitescu

Drumul poveștii de la carte la spectacol trece prin imaginație, pericole (artistice), multiple interpretări și nuanțe și, obligatoriu, prin filtrul personalității regizorului care, de cele mai multe ori, este și scenarist. Textul dramatizat al poveștii este incontestabil fundația spectacolului, tema inspirațională pentru artist, răspunzând necesităților trupei și publicului, oferind partituri generoase sau doar provocatoare protagoniștilor.
Practică generală (dar nu obligatorie) și locală, dramatizarea poveștii de către regizor are avantaje și dezavantaje, fiind influențate și determinate de talent, studii, experiență, echipă și, nu în ultimul rând, de soartă. O soartă ca-n povești. Abilitatea de a dramatiza sau de a scrie un scenariu inspirat de o poveste, de cele mai multe ori clasică, este strâns legată de echipa de creație a spectacolului: actori, scenograf, compozitor, coregraf. Rețeta succesului poate părea simplă dacă este aplicată cu onestitate și bucurie, cu conștiința propriei valori, dincolo de ambițiile și orgoliile toxice atât de prezente, vai, în culisele teatrelor.
Dramatizate în primul rând pentru copii, poveștile își păstrează notele, accentele care le fac plăcute și atractive și pentru publicul adult. Pentru că, ce să vezi, adulții prezenți în întunericul sălii de spectacol savurează povestea asemenea copiilor pe care îi însoțesc. Țesătura textului este, în primul rând, ispita care-l conduce pe spectator prin poveste. Textul determină sau suplinește uneori imaginea, aceasta, la rândul ei, preluând câteodată prerogativele textului. Succesiunea și dozele sunt stabilite doar de regizorul-scenarist/dramaturg și talentul său.
Ca păpușar respectabil și norocos discipol al celui mai important reper profesional contemporan, Cristian Pepino, Cristian Mitescu are studii solide nu doar de actorie și tehnici de animație, pe care le exploatează din plin în spectacolele din a căror distribuție face parte, ci și-a transformat experiența profesională și personală în școală, descoperind, încercând, riscând, greșind ca un autodidact veritabil și ambițios. Și așa a venit succesul. Dar nu cu orice preț. Partizan declarat al succesului de public al spectacolelor sale, dar grijuliu și ferm în a nu face rabat de la calitatea artistică, de a construi în plan vertical, nu orizontal, Cristian Mitescu este consecvent cu fiecare montare acestui principiu. Multidisciplinaritatea cultivată în permanență, neastâmpărul ambițios, umorul când tandru, când caustic și spiritul de bon viveur se regăsesc în toate poveștile dramatizate și puse în scenă.
Recognoscibile și totuși proaspete la fiecare montare, spectacolele lui Cristian Mitescu sunt savuroase, pline de umor și tușe sensibile, autorul lor reușind să creeze acea legătură râvnită de toți între artiști și public. Și toată această reușită este construită pe fundația solidă, de monolit, a textului. Coerența propunerii este esențială în alianța întru succes cu ceilalți creatori, dar și cu echipa tehnică și de producție, implicată în spectacol.
Selecția textelor prezente în acest volum este alcătuită din dramatizări ale celor mai cunoscute povești românești și universale, ”comandate” de teatre sau propuse de însuși autorul, scrise pentru propria-i companie sau pentru instituții bugetare. Flexibilitatea textelor și interpretarea poveștilor permit și susțin montarea scenică nu doar în regia autorului, deși acesta (pare că) le-a dramatizat pentru sine. Dar generozitatea sa, caracteristică nu multor artiști, dincolo de talent, oferă șansa unor alte reprezentări ale poveștilor (re)scrise de Cristian Mitescu.

Adriana Teodorescu
teatrolog